Xameras förståelse för kandidaternas personliga önskemål och ambitioner hjälper kandidater som Nathalie att matcha rätt.

By Mikaela|8 mars, 2022|Nyheter|

Nathalie Hamedani har haft samma arbetsplats under hela sitt arbetsliv och trots att hon länge funderade på att byta jobb inom kundsupport kom hon aldrig riktigt till skott. En dag fick hon kontakt med Rebecka från Xamera och det var bara början på en oväntad process som landade väldigt bra.  

– När jag fick ett meddelande på LinkedIn av Rebecka Hodnekvam Westberg på Xamera valde jag att ta den möjligheten, vilket jag inte ångrat en sekund. På karriärsamtalet fick jag bra vägledning och kom snabbt fram till vilka företag jag drogs till. Att söka jobb på egen hand är energikrävande och jag är tacksam att jag haft Xamera med mig som stöd under rekryteringsprocessen, berättar Nathalie. 

Vad har Xamera gjort för att hitta rätt karriärmöjlighet för dig? 

– Det har varit en riktig självförtroendeboost att ha fått support från Rebecka. Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och vad jag söker på en arbetsplats. Det känns tryggt att de har ett stort kundnät, vilket gjorde att jag fick träffa intressanta och framgångsrika företag som jag inte skulle ha sökt jobb hos annars och det gav mig nya alternativ i min karriär. 

I slutet på den första rekryteringsprocessen fick det företag som fångat Nathalies intresse anställningsstopp och hennes potentiella anställning blev därmed lagd på is. 

– Den kändes tråkigt just då och efter det var jag inte 110 procent engagerad i att söka vidare, men efter en kort period ringde Rebecka upp och hade hittat en tjänst som hon visste skulle passa mig. Det kändes bra att hon inte gav upp utan sökte vidare för mig, hon har verkligen gjort grovjobbet åt mig och det resulterade till och med i en bättre tjänst.  

Vad anser du Xamera gör bra gentemot andra rekryteringsbolag? 

– Rebecka lärde verkligen känna mig och den tilliten är viktig, det gör också att hon kan göra en bra presentation av mig för deras kunder och det sparar både tid för kandidater och kunder. Deras täta kundkontakt gör dem personliga och deras stora kundnät är imponerande.  

Vad tar du med dig i framtiden från rekryteringsprocessen? 

– Insikt i vad jag söker och att det är gynnsamt att ta professionell hjälp när man själv inte orkar eller kan processen. Jag kan genuint rekommendera Xamera, jag känner en tacksamhet för den vägledning jag fått i min första process till en ny arbetsplats.  

Bakom en lyckad rekrytering ligger en välarbetad process som möjliggör en fullträff för både kund och kandidat. Xameras rekryterande konsultchef, Rebecka Hodnekvam Westberg berättar mer om hur hon arbetar.   

Hur arbetar du nära era kunder för att matcha rätt kandidat till rätt bolag? 

– En transparant, öppen och tät dialog är enligt mig de viktigaste faktorerna när det kommer till att ha en bra kundkontakt. Att veta vad kunden verkligen vill ha både när det kommer till kompetens och personlighet. 

Hur hjälper du dina kandidater att landa på rätt ställe? 

– Jag vill att de försöker bortse från att vårt karriärsamtal är en traditionell intervju, vilket gör att de personliga parametrarna lättare kommer fram och det är exakt det vi vill fånga in. Att placera en kandidat på ett företag baserat på kompetens är egentligen inte komplicerat. Att få en nyanställd att fungera i en redan existerande gruppgruppdynamik är svårare, vilket ställer högre krav på att de mjuka faktorerna matchar varandra, berättar Rebecka. 


Rebeckas stöttning och kundnärhet vägledde Nathalie till en ny arbetsplats. Det här är ett exempel på Xameras fokus på att matcha rätt både kompetensmässigt, men också hjälpa juniora kandidater till rätt karriärmöjligheter utefter deras personliga önskemål och ambitioner.  

Share this Post: